جمعه 21 اردیبهشت 1403   02:47:45
آخرین اخبار
1401/8/5 پنجشنبه
دکتر جمال پور در مصاحبه اختصاصی با نصر نیوز:
رینوتکس ۲۰۲۲؛ قدمي مهم براي خودكفايي علمي و فناورانه کشور

.

نصر: رئيس دانشگاه پيام نور آذربايجان شرقي گفت: نمايشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی نمايش قدرت علمي كشور به ويژه استان است و قدمي مهم براي خودكفايي علمي و فناورانه کشور است.

  به گزارش نصر، “میکاییل جمالپور” گفت: در نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲ محصولاتي عرضه مي‌شود كه تك تك شان مي توانند نيازهاي كارخانجات و شركت‌ها را تامين و از واردات بي نيازشان كند.
 وی افزود: نمايشگاه ربع رشيدي که از ۹سال پیش رقم خورده است، قدمي مهم براي خودكفايي علمي و فناورانه کشور محسوب می‌شود و درحال حاضر به دهمين دوره نمايشگاه رسيده‌ایم و در دهمين مرحله نمايشگاه ربع رشيدي نگاه ويژه‌اي به صنايع نرم و خلاق و هويت ساز شده است.
 رییس دانشگاه پیام‌نور تبریز افزود: زوني كه دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی ایجاد کرده است مرتبط به زون صنايع نرم، خلاق و هويت ساز است.
  جمال‌پور ابراز کرد: معمولا وقتي از فناوري صحبت به ميان می‌آيد، اذهان ناخوداگاه به سمت سخت افزار و دستگاه و ماشين آلات حركت مي‌كند در حاليكه در كنار آن‌ها صنايع نرم متشکل از مسایل فرهنگي يا غير فرهنگي داریم.
 وی ادامه داد: بعنوان مثال هنر هر مملكت يا منطقه را می توان به عنوان يك صنعت در نظر گرفت، اگر کشوری آن هنر را نداشته باشد، لاجرم بايد آن را وارد نمايد كه هم اكنون هم قابل ملاحظه هستند.



  وی تصریح کرد: خوشنويسي، نرم افزارها، صنايع دستي، فيلم و هر آنچيزي كه بغير از ماشين الات وجود دارد و به عنوان هويت يك منطقه يا مملكت محسوب می‌شوند که يكي از مولفه‌هاي فرهنگ و تمدن يك مملكت تلقي مي‌شوند كه هويت ساز هستند.
 جمالپور اذعان کرد: دانشگاه پيام نور بيشتر متمركز بر علوم انساني است و در سطح كشور، علوم انساني‌ترين دانشگاه، دانشگاه پيام نور است كه در استان ما ٢٩ مركز يعني بيشتر از تعداد فرمانداري ها را داراست. لذا از لحاظ پراكندگي جغرافيايي، از لحاظ وجود رشته هاي تحصيلي علوم انساني هيچ دانشگاهي به پاي اين دانشگاه نمي رسد.
رییس دانشگاه پیام نور گفت: بر اساس مطالعاتي كه مسئولين اجرايي و علمي نمايشگاه انجام داده‌اند، پيشنهادشان اين بود كه تنها مجموعه‌اي كه مي‌تواند اين زون را مديريت نمايد دانشگاه پيام نور است و بخاطر اينكه از تمام ظرفيت ها و قابليت‌هاي كشوري برخوردار شويم اطلاعيه‌ها و تماس هاي فراواني صادر شد و منجر به شركت دانشگاه‌ها و نزدیک‌به ۹۰شركت‌هاي مختلف از استان هاي مختلف كشور شد كه داراي محصولاتي بودند كه در ذيل زون صنايع نرم قرار مي گرفتند، مورد داوري دانشگاه قرار گرفته و اگر فضا محيا بود قريب به ١٥٠ شركت نيز قابليت ارائه محصول را داشتند.
 جمالپور اظهار کرد: اگر يكي از داشته‌هاي ارزشمند استان شركت‌هايي نظير تراكتور سازي و مس سونگون و امثال آن‌ها است، مهم تر از ان‌ها همان صنايع نرم و هويت ماست كه تلاش شده كه در اين زون مخصوص اين داشته ها و سرمايه ملي و منطقه اي به نمايش در بيايد.
  وی افزود: جواناني در کشورما هستند كه توانسته‌اند ايده‌هاي خود را به محصولات مصرفی اكثر كارخانجات تبدیل کنند. در اين نمايشگاه تبديل ايده به محصول و علم به عمل كاملا مشهود است همان چيزي كه حلقه مفقوده در دانشگاه صنعتي است.
رییس دانشگاه پیام‌نور تبریز گفت: نمایشگاه رینوتکس يكي از پل‌هاي ارتباط بين علم و صنعت و بين صاحبان ايده و انديشه و صاحبان محصولات فناورانه با سرمايه گذاران و صادرات مي باشد.
 وی ابراز کرد: بنده با قاطعيت عرض مي كنم جوانان ما محصولاتي ارائه كرده‌اند كه شايد ٩٩ درصد جامعه از آن‌ها بي‌خبر هستند، اين نمايشگاه محل ارائه و اطلاع رساني اين ايده ها و افکار برای عموم‌مردم است.
 جمالپور تصریح کرد: در سال ١٤٠١ كه از سوي مقام معظم رهبري  گبه شعار توليد و دانش بنيان مزين شده است، انبوهي از جوانان صاحب ايده و خلاق، فعاليت‌هاي گسترده‌اي دارند كه بخاطر برخي محدوديت‌هاي زماني موجود ظرفيت ارائه تمامي آن‌ها در اين نمايشگاه ميسر نمي شود و در راستاي رفع اين مشكل سازمان‌هاي ديگري هم هستند كه در طول سال فعاليت مشابهي دارند. بعنوان مثال مراكز رشد و نواوري و دفاتر خلاق دانشگاه پيام نور را مي توان نام برد . نهادهاي ديگري هم هستند كه بعنوان بازارياب عمل مي كنند.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر